Joeri Kuis over LinkedIn in Tuin & Landschap:
“LinkedIn is een handig hulpmiddel om klanten en prospects te benaderen. Tenminste voor ondernemers die veel in opdracht van gemeenten en (zorg)instellingen werken. Neem koude acquisitie. Als ik per telefoon gemeenten benader om te vertellen dat ik het terreinbeheer voor ze uit handen kan nemen, weet ik niet altijd precies wie ik moet hebben. Je wordt dan snel van het kastje naar de muur gestuurd. Via LinkedIn gaat dat makkelijker. De meeste medewerkers van gemeenten staan met een uitgebreid profiel op het sociale platform. Hetzelfde geldt voor mensen in bepaalde branches. Zo zijn facilitair managers ook breed vertegenwoordigd. Zo’n manager kan een mooie ingang zijn bij een organisatie.
Handig is ook dat de profielen van mensen meestal contactgegevens bevatten en je vaak kunt zien of ze beslissingsbevoegdheid hebben. Daardoor kun je iemand veel gerichter benaderen. Bovendien ben je laagdrempeliger bezig dan per telefoon. Ga maar na, wanneer je iemand belt om kennis te maken, komt dat lang niet altijd gelegen. Via LinkedIn stuur je gewoon een uitnodiging om te linken. De ontvanger ziet deze als hij zelf inlogt, dus op een moment dat het hem waarschijnlijk schikt. Bovendien heeft iedereen de vrijheid om netwerkverzoeken te weigeren.
Ik heb al vaak op deze manier contact gelegd met mensen die ik voordien niet kende. Dat heeft me ook al een aantal klussen opgeleverd. Sterker: ik denk dat 20% van mijn omzet inmiddels LinkedIn-gerelateerd is. De tijdsinvestering is te overzien. Ik ben per dag gemiddeld een uur actief op het platform. Niet alleen om contacten leggen, ik kijk ook wat er speelt in de markt. Je kunt je gemakkelijk aansluiten bij relevante (vak)groepen en kennis nemen van de informatie die daarbinnen wordt uitgewisseld.
Dat iedere groenprofessional op LinkedIn aanwezig moet zijn, hoor je mij overigens niet zeggen. Voor een hovenier met alleen particuliere klanten, is het platform minder interessant. Consumenten zoeken niet op LinkedIn naar een hovenier. En andersom geldt: de groep consumenten die een nieuwe tuin willen, is niet afgebakend, en dus ook niet als zodanig vindbaar op LinkedIn.”
Bron: Tuin & Landschap, Nr 17, 2011